Démonka 666
Démonka 666
Szem
 
Képek
 
Démonok
 
Drakula és vámpírok
 
Szörnyek és természetfeletti lények
 
Jóslás és jóslatok
 
Alkímia
 
Alvilág
 
Varázslatok
 
Sátánizmus
 
Fekete Mágia
 
Pentagramm
 
Szavaz
Sátánista vagy?

Igen :)
Nem
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Jó kép :P
 
Sátánizmus

Sátánizmus

Ahhoz, hogy megtudd, mi a sátánizmus, először az alapokkal kell tisztában lenned, azzal, hogy mit jelent a „vallás”, a „hit”: miért léteznek, miért alakulhattak ki és mi a szerepük.

Minek az embernek a hit, a vallás, az isten(ek)?

Úgy tűnik, az ember (mint élőlény) szerves része a világnak, amelynek működésére, jellegzetességeire rengeteg törvényszerűséget felfedeztünk, megismertünk, és eddigi tapasztalataink alapján sok ilyen jellegzetességet kis túlzással univerzális érvényűnek, vagyis mindenre érvényesnek találtunk. Természetesen észbontóan sok kérdésre nem kaptunk még választ, és sejtjük, hogy lesznek további kérdéseink is dögivel, mert nem látjuk a „teljes képet”, így nem zárható ki az sem, hogy egyszer olyasvalamit fedezünk fel, ami alapjaiban rázza szét az addigi racionális világképünket. Ennek azonban nincs praktikusan vizsgálható esélye, ezért nem érdemes foglalkozni vele, különben sehova sem jutunk, el sem indulhatunk.

Az általunk ismert világban az ismeretek kommunikációval terjednek, és eddig tulajdonképpen csak egymás közt, emberek között tudtunk igazán kommunikálni. Más gondolkodó lények – ha vannak egyáltalán – és az állatok, növények, tárgyak „gondolatait” – ha vannak egyáltalán – nem ismerjük, mégis, bizonyos jellegzetességeket rájuk is érvényesnek találunk illetve megelőlegezünk.

Ilyen például a „Naturo abhorret a vacuo” – „a természet iszonyodik az ürességtől” elve. Ez azt jelenti, hogy a természetben a „feszültség”, a „sűrűség” megpróbál egyenlő, kiegyenlített lenni, és a gócpontok szétesnek, az üres területek feltöltődnek.

Ezt az elvet teljes mértékben igaznak érzem az emberi gondolkodásra, érzelmekre is. Talán a legrosszabb a bizonytalanság, és a bizonytalannál még a rosszat, kedvezőtlent tudni is jobb, mert a bizonytalan nem ad lehetőséget a reakcióra, a védekezésre, a felkészülésre, mert megfoghatatlan, mert nem lehet vele mit kezdeni, mert megbénít. A megfogalmazott rosszal viszont szembe lehet nézni. Ezért tartom például jónak, ha egy gyógyíthatatlan betegnek megmondják az igazat az állapotáról, és így talán esélyt kap arra, hogy bizonyos, számára fontos dolgokat elintézzen addig, amíg még képes rá. Mert hát megdöglünk mind, kivétel nélkül – így tudjuk, még ha ez esetleg nem is tetszik nekünk .

Az ismeretlen

Az emberi gondolkodás és érzelemvilág sem tűri a vákuumot. Ahol lyukak, kérdőjelek vannak, oda valami kell, különben az embert nagyon zavarja az üresség, akár a viszketés. Bele is lehet őrülni a viszketésbe. Amputációk során néha előfordul a fantomfájásnak nevezett jelenség, amikor a peches beteg úgy érzi, mintha a levágott karja fájna, viszketne, viszketne, VISZKETNE, de NEM TUDJA megvakarni – mert nincs meg az a keze, amelyik viszket…

Az ember tehát vakarózik. A gondolataiban is.

Tudatlanul kerülünk az életbe, a létezésbe. Vannak persze feltételezések holmi lélekvándorlásról, újraszületésről, de ezt nem sikerült tudományosan igazolni (ami természetesen nem jelenti, hogy ezek föltétlenül hazugságok, sem azt, hogy valóságosak), és csak az tűnik biztosnak, hogy az ember tudatlannak születik. A világról, a létezésről az érzékszervei segítségével gyűjti az információt arra a bizonyos központba, amit én egónak nevezek, és ami sok keleti filozófia szerint rossz dolog, elhagyandó, leküzdendő, kinövendő. (Én az ilyen okfejtésre fel szoktam tenni a kérdést, hogy ugyan minek mászik le valaki a fáról csak azért, hogy visszamászhasson rá…)

Az ember egyre többet megismer a világból, vagy mert kíváncsi, vagy mert a túléléséhez szükséges a tudás – és a túlélés, az életben maradás ösztöne meglehetősen erős motivációs tényező. Előbb-utóbb mindenkiben kialakul egy „én-kép”, amikor felismeri, hogy van egy a létezésből elkerített „terület”, ami ő maga. Ekkortájt ébred rá arra az ember, hogy a létezésének lineáris a természete, vagyis kormányozhatatlanul vonul a születéstől a halál felé. Nem mindenkinek jut ugyanannyi idő, de mindenki halandó. Minden oka megvan az embernek arra, hogy biztosnak tekintse a halált, mert a környezetében mindenhol ezt látja. Az ember halandó. Az állatok és a növények elpusztulnak, de még a táj, a hegyek, a folyók is változnak: születnek és pusztulnak. És itt merül fel a kérdés, hogy tulajdonképpen mit tekintünk hegynek: az azt alkotó sziklát, földet, növényzetet, vagy esetleg azt a gondolatot, ami a hegyre pillantva (a hegyet megtapasztalva) születik a szemlélőben? Vagy mindezt együtt? Vagy egészen mást?

És mi az ember?

Semmiből a semmibe?

A tudomány jelenlegi állása szerint az anyag – energia. Úgy tartják a tudósok, a világegyetemben állandó mennyiségű energia van, ez egy zárt rendszer, és csupán az energia csoportosulása változik benne. Amikor az energia egy területen elér egy bizonyos sűrűséget, attól kezdve már anyagnak nevezzük. Ebből következik, hogy ha nem tekintjük a természeti-biológiai körforgás analógiáját (az elpusztult élőlény lebomlik és így energiát ad más élőlényeknek), a részecskék szintjén is megvan a körforgás – tehát az anyag nem vész el! Az embert alkotó atomok (illetve hát energia) itt voltak millió évekkel ezelőtt, és itt lesznek milliárd évek múlva is, és talán ugyanúgy emberi testet alkotnak majd, mint most. De ez azt jelenti-e, hogy az „én-tudat” is örök? Mit érek azzal, ha tudom, hogy a kezem nem semmisül meg, mert százezer év múlva az azt alkotó atomok mondjuk gombaspórává sűrűsödnek a Marson, míg ÉN magam eltűnök, feloldódom a mindenségben? E gondolathoz érve már beindulhat az emberben az életösztönszerű riadó, ami – úgy tűnik – nem csak az állati szinten érvényesül, de a gondolkodás terén is. Az anyag nem vész el? Na és?! De mi lesz VELEM?!

„Hodie mihi, cras tibi” – Ma nekem, holnap neked... is eszedbe juthatnak ezek a gondolatok, mint ahogy minden bizonnyal elmerengett ezen minden ember, mióta csak élet van a világban. A halál, a pusztulás, a megsemmisülés legalább akkora rejtély, mint az ellentéte, az élet, a létezés és a születés. Az ember egyiket sem érti. De ettől szenved, mert úgy érzi, ezt a mindenhol megfigyelhető titkot nem érteni a lehető legnagyobb kudarc. Választ kell kapnia!

„Memento mori” – Ne feledd a halált (ne felejts el meghalni)! És hogy is feledhetné bárki, amikor nem találunk benne rendszert? Bárki bármikor meghalhat, és fogalmunk sincs, miért, hogyan, mikor teszi ezt, és hogy mit jelent ez egyáltalán az egyén, a halott számára. A halál végleges, és ugyanúgy nincsenek emlékeink, hogy mi jön „utána”, mint ahogy a születésünk előttről sem emlékszünk semmire.

Isten…

Egy a kereszt(y)én(y)ek által gyakran emlegetett okos ember, bizonyos Blaise Pascal úgy nyilatkozott, „mindenkiben létezik egy Isten alakú űr, amit csak Isten képes betömni”. Egyetértek ezzel a nyilatkozattal, de persze nem úgy, ahogy egy átlagkereszt(y)én(y) gondolná.

Isten a Válasz. Mindenre. Ő a Dzsóker. Tényleg az alfa és az ómega. Az embert az őrületig kínozta a benne tátongó űr, az Ismeretlen, ezért hát vakarózott, és kitalálta, megteremtette az Istent.

Mert nem az a lényeg, hogy legyen a válasz, hanem hogy legyen válasz. Lehet, hogy a válasz nem jó, nem is kedvező – de legalább van, és esetleg nekiállhatunk később foltozgatni, javítgatni. Új „szövetséget” lehet vele kötni, ha a régi már nem tetszik valami miatt, ha már nem talál benne megnyugvást az ember. És az Isten örömmel köt szövetséget, újra és újra.

Kezdetben az ember még nem is találja ki tökéletesen az Istent, megelégszik azzal, hogy „van Isten”. Még csak meg sem számolja, hogy „hány isten” van. Aztán Ábrahám egyszer csak megvilágosodva a homlokára csap, és ujjongva, boldogan újságolja mindenkinek, hogy Isten nem az őt, a Végső Választ alkotó gondolatdarabkák egyenként, hanem Isten tényleg a Dzsóker, gyógyír minden bajra. Mert Isten az Atya, aki létezik, és aki nem közömbös az emberek iránt, aki nemcsak hogy tudatosan, céllal teremtette a világot, de ő tökéletesen szabad is, semmiféle kényszer nem hat rá, és feltett szándéka, hogy foglalkozzon a teremtményeivel. Igaz, hogy Mózessel elég kemény törvényeket testált a kiválasztott népre, de milyen jó dolog is a biztos tudat, hogy őérte, az Istenért van ez a sok lemondás az életben, hogy ha most kicsit szenvedgetnek, nélkülöznek is az emberek, de majd megjutalmazzák őket. Sokaknak pedig még a különjutalomra se volt igényük, megelégedtek azzal a tudattal, hogy nem kell találgatniuk, hogy – Van Aki Van. Csodaszép és borzalmas mesék születtek így.

Minden relatív

„Quod medicina aliis, aliis est acre venenum” – Ami valakinek gyógyszer, másnak méreg. Nincs ez másképp az Istennel sem. Ha ránézünk egy a feléig vizet tartalmazó pohárra, kétféle természetes kijelentést tehetünk:

  • a pohár félig üres,
  • vagy a pohár félig tele van.

Mindkét megfigyelés helyes, és jól ábrázolja a két alapvető nézőpontkülönbséget. Vannak, akik félig telinek, és vannak, akik félig üresnek látják ugyanazt a poharat. Ugyanígy, vannak, akik képesek ott megállni, hogy „biztos, hogy van egy abszolút létező, egy Végső Ok, még ha én talán nem is értem, nem is tapasztalom”, míg mások, bár talán szívesen letáboroznának ugyanitt, ugyanennél a gondolatnál, képtelenek nem észrevenni, hogy Isten létezéséről nem tudunk semmi biztosat, és pontosan ugyanannyi esély van arra is, hogy az egész létezésünk céltalan, hogy nincs Isten, nincs Válasz. Az egyetlen biztosnak tűnő dolog a vágy: az Isten, a Magyarázat, a Válasz, a Bizonyosság létezésére való emberi igény, mert a természet részeként az ember sem viseli el az ürességet.

A kételkedő embernek hiába mondja egy hívő, hogy „de, barátom, hidd csak el, van Isten”, a kételkedő felfoghatja ugyan az elméjével a közlés tartalmát, de az érzés nem talál táptalajra benne. Nem azért, mert a kételkedő annyira szeret kételkedni, hanem mert ő úgy látja, a pohár inkább félig üres. Számára Isten nem jelent megnyugvást, ő „látja” a hívő számára nem észlelhető marionett-zsinórokat az Istenen.

Kali-juga

Az ember egyre hosszabb életű. Míg az ősember húsz-harminc éves korára természetes halállal pusztult el, manapság nem ritka, hogy valaki száz évig vagy tovább él, és a jelek arra mutatnak, hogy a várható természetes élettartam folyamatosan növekszik. Az életkörülmények is egyre javulnak, és az embernek egyre több szabadideje van, ha másra nem, hát gondolkodni. Az emberekben egyre jobban ki tud alakulni az én-kép, az ego, és egyre több az „egyéniség(csíra)”, egyre többen próbálják a saját útjukat megtalálni.

A történelmi egyházak, vallási közösségek számos ágazatra bomlottak, amiknek tanításai, praktikái között a különbség olykor meglepően nagy, még ha azonos tőről származnak is. A hírek egyre gyorsabban terjednek a világban, és egyre többféle világnézettel ismerkedhet meg az ember akár véletlenül is. Márpedig ha valaki nem csakis azt látja maga körül, hogy az Egyféle Módszer létezik csak, óhatatlanul elkezd kételkedni, hogy ugyan miért pont az a neki talán nem is igazán tetsző Módszert kéne alkalmaznia, amit a közvetlen környezete kínál számára, ha létezik más megoldás, eljárás is. És máris annyi a „Hagyománynak”, a régmúlt emberei által kitalált és elindított Módszereknek. Elkezd hígulni az egész, míg az ember visszajut ugyanoda, ahonnan annak idején indult: a tudatlansághoz.

1984

A természet azonban nem tűri a vákuumot. Ezért Isten megszületik újra. Feltámad a halott, mert feltámasztja a teremtője, az emberi képzelet, mert az ember vágyik a Válaszra, és az sem baj, ha az nem a „Helyes Válasz”, csak legyen valami…

De mi történjen azokkal, akik továbbra is látják az Isten-báb zsinórjait? George Orwell felelt erre a kérdésre:

„A fájdalom elöntötte Winston testét. A mutató nyilván hetvenre vagy hetvenötre ugrott. Ezúttal behunyta a szemét. Tudta, hogy az ujjak még mindig ott vannak, s még mindig csak négy. Csak az volt a fontos hogy életben maradjon valahogy, amíg a görcs el nem múlik. Már nem is törődött vele, hogy kiabál-e vagy sem. A fájdalom ismét alábbhagyott. Kinyitotta a szemét. O’Brien visszaengedte a billentyűt.

– Hány ujj ez, Winston?

– Négy. Feltételezem, hogy négy. Ha képes volnék rá, ötöt látnék. Igyekszem ötöt látni.”

Orwell feltételezte, hogy kellő foglalkozással mindenki megtörhető, és ez a feltételezés összhangban van azzal az Archimédesznek tulajdonított mondással, hogy „adjatok egy fix pontot, s én kimozdítom helyéről a Földet”. És nem kell ehhez föltétlenül se inkvizíció, se ÁVH, elég, ha csak nem tudsz enni adni a kölyködnek – be fogsz hódolni.

No és mit nevezünk embernek? Ugyanaz-e még az a megtört világnézetű ember, aki előtte volt? (Feltételezve, hogy előtte volt valaki, nem csak afféle ember-lárva.) Bizonyos vallások különbséget tesznek a két állapot között: óembernek illetve új embernek nevezik a hitetlent és a megtértet, és én magam is úgy gondolom, ha egy világnézetben radikális törés következik be, ott eltűnik az ember, és helyébe a Szerep lép, ami kétirányú álarcként funkcionál. Van, akinél biológiai haláláig, és van, akinél csak rövid ideig tart, de mint ember, amíg a szerep tart, megszűnik létezni.

„Dum spiro, dubito” – Míg lélegzem, kételkedem. Ez is egy jól hangzó sátánista mottó lehetne, akár a másik kreálmányom, a „Credo in meum Ego”, a „hiszek önmagamban”. Noha paradoxon, ez a két mottó együtt jellemzi a sátánistát, aki ugyan kételkedik (aki szerint a pohár félig üres), egyúttal azonban felismeri, hogy az embernek a természet részeként szüksége van bizonyosságra, ezért azt a bizonyosságot választja, ami számára a legbiztosabb, a „legtelibb” – önmagát. A sátánista ego nem abszolút érvényű, és nem is próbál olyanként tetszelegni. Pontosan ezért nincs is itt értelme a „jónak” és „rossznak”, mert ami valakinek jó, az másnak rossz lehet – mert ez csak nézőpont kérdése, ahogy a méreg és az orvosság is viszonylagos lehet. Egy sátánista semmiképpen sem jelentheti ki, hogy ő valami „gonosz” istenséget tisztel, hogy számára valami univerzális, dualista világkép létezik, mert ebben a pillanatban megszűnne sátánista, kételkedő lenni, és letáborozna egy kitalált, bizonyítatlan világrendszerben. Megtanulna négy ujj helyett ötöt látni, pedig „a Sátán az életet képviseli a szellemi vágyálmok helyett”.

Néhány gyakori tévhit eloszlatása

 

Ateizmus és autodeizmus
A sátánizmus ateista, pontosabban autodeista vallás, mert nem hisz holmi istenek (az embernél, az egyénnél nagyobb hatalmú, tudattal rendelkező lények) létezésében, de ha egy sátánistának mégis válaszolnia kell arra, kit tart a legfontosabbnak, a legnélkülözhetetlenebbnek a világ, a létezés szempontjából, akkor önmagát nevezi meg. A bővebb magyarázatig érdemes megjegyezni, hogy ez a felfogás nem azonos a kóros egoizmussal vagy az érzéketlenséggel, szeretettelenséggel.
Sátán nem „a gonosz”…
Sátán nem „a gonoszt” jelenti számunkra. Ő egy létezéstípus: az öntudatra ébredt, tetteiért, gondolataiért felelős és felelősséget vállaló, folyamatosan vizsgálódó, kétkedő, sikerorientált embert jelképezi, és a sátánista nem úgy gondol rá, mint önállóan létező entitásra.
Ateista vallás
Igen, léteznek „ateista vallások”, e két fogalom nem ellentétes! A „vallás” szó nem azt jelenti, hogy „kereszténység”. A szó jelentése: istennel kapcsolatos hitrendszer, melyhez gyakran szertartások, erkölcskódex és életfilozófia, sajátos világnézet kapcsolódik. A sátánizmus esetében az „isten” fogalma körülbelül az autodeizmus hatáskörébe esik, a szertartásokat, erkölcskódexet, filozófiát és világnézetet pedig a The Satanic Bible című alapkönyv határozza meg.
A keresztény Biblia szerepe
Nyilvánvaló, hogy a keresztény Biblia semmiféle különleges, „szent” értéket nem képvisel, a benne leírtak jobbára fikciók vagy korábbi világképek, vallások szükség szerint, többször is módosított adaptációi. A sátánizmus egyáltalán nem csak valami „fordított”, anti-keresztény eszmerendszer, mivel azonban mai formája egy jobbára a zsidó-keresztényi eszmék által uralt kultúrában alakult ki, természetes, hogy viszonyítási pontként rámutat bizonyos jelentős különbségekre.
A fordított kereszt
A fordított kereszt nem sátánista szimbólum. Szent Pétert feszítették fordított keresztre, mert nem érezte méltónak magát ahhoz, hogy a Jézus Krisztuséhoz hasonló kereszten haljon meg. Vannak, akik a hollywoodi filmek hatására keresztényellenes jelképként használják a fordított keresztet, de ők nem szükségszerűen sátánisták.
A sátánizmus jelképei
A sátánizmus jelképe a lefelé fordított pentagram, illetve a Baphomet szimbólum, ami szintén egy - két koncentrikus körbe foglalt - fordított pentagram (ötágú csillagforma), melyben feltűnik a bűnbak jelképe, és köré a לויתנ (LVThN, Leviatán) szó héber betűi, vagy a Σοφια (Szofia, bölcsesség) szó görög vagy héber betűi kerülnek. A „felfelé fordított”, bűnbak nélküli pentagram általában a mágia okkult eredetű szimbóluma (az embert mint a természet részét jelképezi), és például a wicca vallás követői használják, akiknek általában nincs közük a sátánizmushoz.
Áldozat, belezés
A sátánisták nem áldoznak állatokat vagy embereket. Ha vért és általános embertelenkedést akarsz, javaslom a Bibliát, abból is az Ószövetséget vagy a Jelenések könyvét!
Emberáldozat
Bizony… Létezik emberáldozat a sátánizmusban, csak épp nem úgy, ahogyan azt a keresztény propaganda terjeszti. Az áldozat mindig önmagát pusztítja el.
Hittérítés
A sátánizmus hangsúlyozottan nem hittérítő vallás. Valaki vagy születésétől fogva eleve sátánista mentalitású, vagy sohasem lesz azzá.
Marilyn Manson
Igen, Marilyn Manson valóban a Church of Satan tisztelendője, és nem, a Marilyn Manson zenekar rajongói között sokkal kisebb arányban vannak sátánisták, mint a komolyzenét kedvelők között. A lázadó, életükkel elégedetlen, még kialakulatlan személyiségű tizenévesek nem sátánisták.
A fekete mise, Le Messe Noir
A fekete mise nem lényeges sátánista szertartás. Létezik ugyan, sőt, a Satanic Rituals című könyvben elolvasható a pontos liturgiája, elsődleges szerepe mégsem az „istenkáromlás”.
Szekták
Nem minden sátánista tagja bármiféle szervezetnek, főleg nem szektának. A szekták lényege, hogy mindig egy vagy több karizmatikus vezető köré szerveződnek, ahol a vezetők akaratát a hívek fanatikusan teljesítik. Mi sem áll távolabb egy sátánistától, mint az ilyen szervilis viselkedés.
Necronomicon
A Necronomicon című könyvet H.P. Lovecraft, amerikai író találta ki. Amikor a novelláit olvasó fiatalok megrohamozták az okkultista könyvesboltokat, az árusok egy darabig elküldték őket, de aztán valakinek eszébe jutott, hogy ebben üzlet van! És írt szépen egy mesét, aminek a Necronomicon címet adta.

Mi a sátánizmus?

A sátánizmust, az emberiség történetében első életközpontú vallást Anton Szandor LaVey (1930–1997) fogalmazta meg és hozta létre i.sz. 1966-ban (Első év) a Church of Satan, a Sátán Egyházának megalapításával. E vallás és filozófia arra épül, hogy az embert olyannak fogadja el, amilyen: hús és vér lénynek, aki szabad a spiritualitásnak nevezett képzelgéstől, és aki bajnoka a teljes felelősségvállalásnak, a gyakorlatiasságnak és az itt-és-most szemléletmódjának. A Sátán Egyházát jelenleg Peter H. Gilmore főpap, Peggy Nadramia főpapnő és Blanche Barton magistra irányítják. A Sátán Egyházának weblapján többek közt az egyház hierarchikus rendszeréről, vezérelveiről és aktualitásokról olvashatnak.

A sátánizmust „antivallásnak” is nevezik abban az értelemben, hogy nem része az antropomorfizált, emberi jellemzőkkel felruházott istenség, akit az elterjedt téves értelmezés szerint imádni kellene. Mások szerint a sátánizmus a „vallás” fogalmáról alkotott bevett szokásokat bolygatja meg, hiszen nem idomul a zsidó-keresztény hagyományokhoz. Mindkét vélemény érvényes. Azok számára azonban, akik úgy érzik, hogy valamiféle istenség imádása és a vallás elkülöníthetetlenek és mindig is azok voltak, érdemes rámutatni, hogy a sátánizmus istenhit nélkülisége és az istenség imádatának hiánya nem egyedi jelenség, mivel a buddhizmusra, a konfucianizmusra és a taoizmusra is (amiket az egész világon vallásként tartanak számon) ugyane szempontok érvényesek. A szó szoros értelmében vett „Sátán”, aki beavatkozik az emberek életébe és befolyásolja a döntéseiket, kizárólagosan a kereszténység sajátja, és határozottan Sátániatlan.

A sátánizmus továbbá tényleges személyiségtípus is, Anton LaVey szavaival: „a sátánisták annak születnek,nem azzá lesznek”. To try is to lie. Bizonyos hajlam szükséges hozzá, hogy valakit helyesen sátánistának lehessen nevezni, hogy természetesen érezze magát otthon mindabban, amit a sátánizmussal jár. A sátánizmust mint filozófiát az emberek jó része elsajátíthatja, de ettől még senki sem sátánista, talán csak sátáni. Az olyan tulajdonságok, mint a gyávaság, a bizonytalanság, az öngyűlölet, a drogfüggőség, az ostobaság, az állandó kudarcok, a feltétel nélküli nyájasság és az életcél hiánya (SZÁMOS egyéb jellemzők mellett) világosan arról tanúskodnak, hogy a kérdéses személy és a sátánista jelző NEM egyeztethető össze. Az ilyen személy számára a sátánizmus nem a legbensőjének egyenes tükröződése (ahogy a sátánisták esetében peddig éppen az), ezért részükre legföljebb önfejlesztő kurzus lehet, ami semmi többet nem nyújt e szintnél. E különbségtétel az, amit sokan, legyenek bár sátáni „reménykedők” vagy komoly szándékú kutatók, jobb, ha felismernek.

Fokozottan hangsúlyozni kell, hogy Anton Szandor LaVey: The Satanic Bible, A Sátáni Biblia című könyvének elolvasása a szükséges minimum a sátánizmus alapjainak megismeréséhez. Ez a sátánizmust meghatározó alapkönyv, és elolvasása elkerülhetetlen, ha valaki pontos ismereteket akar szerezni a sátánizmusról. Kiegészítésként (értsd: nem helyette) olvasva a Sátán Egyházának tagjai és tisztviselői által publikált sátáni témájú magazinok betekintést nyújtanak a sátánizmus mindennapjaiba. Természetesen ugyanezen emberek (a szerzőt, Matt G. Paradise-t is ide értve) weblapjai is hasznosak. A Sátán Egyháza hivatalosan nem pártolja és nem tekinti a chat-oldalakat és a fórumrendszereket hiteles sátánista információforrásnak.

A Sátán Egyháza tagjának lenni önkéntes dolog, és nem szükséges ahhoz, hogy valaki sátánista legyen.

Ki a Sátán?

A sátánizmusban Sátán egy archetípus, olyan tulajdonságok megszemélyesítője, amik a sátánistát jellemzik, többek között a racionális önérdek-érvényesítést, az elnyomó gondolkodásmód elkerülését, a kétségbe vonását mindennek, és sikerre és az emberi lehetőségek kiteljesítésére való állhatatos törekvést. A Sátáni Bibliában ezt a Kilenc Sátáni Kinyilatkoztatás fogalmazza meg:

  1. Sátán az élvezetet képviseli az önmegtartóztatással szemben!
  2. Sátán az életet képviseli a szellemi vágyálmok helyett!
  3. Sátán a szennyezetlen bölcsességet képviseli a képmutató önámítás helyett!
  4. Sátán az arra érdemesekkel szembeni kedvességet képviseli, ahelyett, hogy szeretetünket idegenekre pazarolnánk!
  5. Sátán bosszúállást hirdet, ahelyett, hogy odafordítanánk a másik orcánkat!
  6. Sátán a felelősséget képviseli a felelősek iránt, ahelyett, hogy lelki vámpírokkal foglalkoznánk!
  7. Sátán azt hirdeti, hogy az ember csupán egy az állatok közül – néha jobb, de többnyire rosszabb a négy lábon járóknál –, aki az „istentől való lelki és szellemi fejlődése” révén valamennyi élőlény közül a legveszélyesebbé vált!
  8. Sátán a bűnöknek nevezett dolgokat hirdeti, mert ezek vezetnek a testi, szellemi vagy érzelmi kielégüléshez!
  9. Sátán az egyház legjobb barátja, hiszen az egyház neki köszönheti, hogy még mindig tevékenykedhet!

A Sátán archetípus természeténél fogva sokkalta gazdagabb a keresztény értelmezésnél – maga a név/szó is ősibb a kereszténységnél: héber nyelven „ellenfelet”, „vádlót” vagy „kétkedőt” jelent (és a júdaizmus „Sátánja” sok szempontból gyökeresen különbözik a kereszténytől). Etimológiája a héber változatnál is régebbre követhető vissza a perzsa Shaitanon át egészen az egyiptomi Setig. A sátánizmus bizonyos mértékig egyéb kulturális és vallási elgondolásokat, koncepciókat és ábrázolásokat tesz magáévá többek közt az ősi római és görög hitvilágból, a Zoroaszter-hitből, az ásatrúból, valamint az azték és hindu vallásokból egyaránt. Ugyanez a sátáni személyiség sugárzik Milton, Nietzsche, Mencken, Maugham, Twain, Rand, Jung és mások néhány vagy valamennyi munkájából.

A földi sátánizmus tizenegy törvénye

  1. Senkinek se adj tanácsot, csak ha megkérnek rá.
  2. Ne beszélj a gondjaidról másoknak, hacsak nem vagy biztos abban, hogy igazán hallani akarják.
  3. Ha másvalaki tanyáján tartózkodsz, mutass tiszteletet, máskülönben ne menj oda.
  4. Ha a tanyádon egy vendég bosszant, bánj el vele kegyetlenül.
  5. Ne közeledj senkihez szexuálisan, hacsak meg nem kapod tőle az erre felhatalmazó jelzést.
  6. Ne vedd el azt, ami a másé, hacsak az nincs terhére a tulajdonosának, és erre kifejezetten fel nem szólít.
  7. Ismerd el a mágia hatalmát, ha sikeresen használtad vágyaid eléréséhez. Ha tagadod a mágia létezését miután használtad, mindent elveszítesz, amit szereztél.
  8. Ne panaszkodj olyasmik miatt, amikkel nem kellene foglalkoznod.
  9. Ne árts kisgyerekeknek.
  10. Ne ölj nem emberi állatot, hacsak rád nem támadnak, vagy ha élelemre van szükséged.
  11. Amikor közterületen jársz, ne háborgass senkit. Ha valaki téged háborgat, szólítsd fel, hogy hagyja abba. Ha tovább háborgat, pusztítsd el.

A sátáni bűnök

1. Ostobaság

A sátáni bűnök listavezetője, a legfőbb sátáni bűn. Igazán kár, hogy az ostobaság nem fájdalmas. A tudatlanság egy dolog, de társadalmunk egyre inkább belemerül az ostobaság élvezetébe. Arra épít, hogy az emberek megteszik, bármit mondjanak is nekik. A média az ilyen kitenyésztett ostobaságot úgy állítja be, mint olyan hozzáállást, mely nem csak elfogadható, de még dicséretes is. A sátánistáknak meg kell tanulniuk átlátni a trükkökön, nem engedhetik meg maguknak, hogy ostobák legyenek.

2. Pózolás

Az üres pózolás igen irritáló tud lenni és az ilyen viselkedés nem illeszkedik a köznapi mágia fő szabályaihoz sem. Azonos szinten van az ostobasággal a mai világban, együtt tartják a pénzt mozgásban. A társadalom mindenkivel azt érezteti, hogy „valakik”, függetlenül attól, hogy érnek-e bármit, vagy sem.

3. Szolipszizmus

Nagyon veszélyes lehet a sátánistára nézve. A reakcióid, válaszaid és érzékenységed kivetítése másokra, akik valószínűleg sokkal kevésbé vannak ráhangolva a dolgokra. Az a hiba, amikor azt várod az emberektől, hogy ugyanannyi figyelemmel, előzékenységgel és tisztelettel viseltessenek irányodban, mint ahogy te viselkedsz velük. Nem fognak. A sátánistának inkább arra kell törekednie, hogy a „Tégy úgy másokkal, ahogyan ők tesznek veled” elvet alkalmazza mindig. Ez legtöbbünk számára komoly munka, és folyamatos éberséget követel, hogy ne essünk újra abba a kényelmes hibába, hogy magunkból indulunk ki. Ahogy mondani szokták, egyes utópiák ideálisak lennének egy filozófusokból álló társadalom számára, de sajnos (vagy talán szerencsére, a Machiavelli-féle szemszögből nézve) messze vagyunk ettől a ponttól.

4. Önámítás

Bár ez szerepel a „Kilenc sátáni kinyilatkoztatásban”, érdemes megismételni itt. Az önámítás is főbenjáró bűn. Nem szabad fejet hajtanunk az általánosan szentnek, kétségbe vonhatatlannak számító dolgok előtt, beleértve azokat a szerepeket is, melyeket nekünk kéne eljátszanunk. Csak akkor engedjünk az önámításnak, ha az szórakoztat, de akkor is csak tudatosan. De persze így már nem is önámításról van szó!

5. Azonosulás a csordával

Sátánista szemszögből egyértelmű. Az rendben van, ha egy másik ember vágyaihoz alkalmazkodsz, amennyiben ez végül előnyödre válik, de csak a bolondok tartanak a csordával és hagyják, hogy egy személytelen entitás parancsoljon nekik. A lényeg, hogy bölcsen válassz mestert és ne a sokaság szeszélye uralkodjon feletted.

6. A perspektíva hiánya

Ez is sok fájdalmat okozhat a sátánistának. Sosem szabad szem elől tévesztened, hogy ki és mi vagy, hogy milyen veszélyt jelenthetsz puszta léteddel. Most írjuk a történelmet, minden egyes nap. Mindig tartsd észben a tágabb történelmi és társadalmi képet. Ez a hozzáállás fontos a köznapi és a rituális mágiában is. Lásd meg az ismétlődő mintákat és úgy rakd össze a darabkákat, ahogy te szeretnéd. Ne engedd, hogy a csorda korlátai tereljenek – tudd, hogy a világ többi részétől eltérő síkon tevékenykedsz.

7. A múlt ortodox tanaival kapcsolatos feledékenység

Légy tudatában, hogy ez az egyik módszer arra, hogy az emberekre ráerőltessenek valami „újat és mást”, pedig valójában a felkínált elmélet korábban széles körben elfogadott volt. Csak a csomagolás új. Elvárják, hogy ünnepeljük az alkotó zsenialitását és felejtsük el az eredetit. Így jön létre az eldobható társadalom.

8. Önromboló büszkeség

Az első szó a lényeg. A büszkeség remek dolog, egészen addig a pontig, amíg nem öntöd ki a gyereket is a fürdővízzel együtt. A sátánizmus törvénye: ha valami beválik nálad, nagyszerű. Ha már nem működik, ha zsákutcába kerültél és az egyetlen kiút, hogy azt mondod: „sajnálom, hibáztam, bárcsak kompromisszumot köthetnénk” – tedd azt.

9. Esztétika hiánya

Az egyensúlyfaktor gyakorlati alkalmazása. Az esztétika fontos a köznapi mágiában, ezért fejleszteni kell a szépérzéket. Nyilvánvaló, hogy a szépérzék önmagában nemigen termel pénzt és ezért visszaszorul a fogyasztói társadalomban. Ettől függetlenül fontos sátánista eszköz és a mágia hatékonyságának érdekében használni kell. Nem arról van szó, hogy mit szokás szépnek tartani, hanem hogy mi az, ami valóban szép. Az esztétika nagyon is személyiségfüggő, saját természetünk tükröződik benne, de azért vannak egyetemesen kellemes és harmonikus sémák, melyeket nem szabad elvetni.

A Sátáni Biblia

Fontos: A The Satanic Bible-nak nincs magyar fordítása. Idegen nyelvű változatait idegen nyelvű könyvek kereskedelmével foglalkozó könyvesboltokban lehet megrendelni. Könyvkereskedelemmel jelenleg nem foglalkozom.

Anton Szandor LaVey 1969-ben írta a The Satanic Bible (Sátáni Biblia) című könyvét, melyben a modern sátánizmus alapjait fogalmazza meg.:

Prológus   23

A kilenc sátáni nyilatkozat   25

(Tűz)
Sátán könyve
A pokoli vádirat   27

(Levegő)
Lucifer könyve
A megvilágosodás   37

  1. Wanted! Isten – élve vagy holtan   37
  2. Az isten, akit megváltasz, te magad lehetsz   44
  3. Az új sátáni korszak néhány bizonyítéka   46
  4. A pokol, az ördög, és hogyan add el a lelked   55
  5. Szeretet és gyűlölet   64
  6. Sátáni szex   66
  7. Nem minden vámpír szív vért   75
  8. Lehetőség… NEM kényszer   81
  9. Az emberi áldozat kiválasztása   87
  10. Élet a halál után az ego beteljesítésével   91
  11. Vallási ünnepek   96
  12. A fekete mise   99

(Föld)
Belial könyve
Uralom a Földön   107

  1. A sátáni mágia elmélete és gyakorlata: (A köznapi [Lesser] és rituális [Greater] mágia meghatározása és használata)   110
  2. A sátáni szertartás három fajtája   114
  3. A szertartás avagy az „intellektuális felszabadító kamra”   119
  4. A sátáni mágia hozzávalói:
    1. Vágy   121
    2. Időzítés   122
    3. Ábrázolás   124
    4. Irányítás   126
    5. Az egyensúlyfaktor   127
  5. A sátáni szertartás:
    1. Néhány megjegyzés, amiket a szertartás előtt olvass el   130
    2. A tizenhárom lépés   131
    3. A sátáni szertartáson használt eszközök   134

(Víz)
Leviathan könyve
A háborgó tenger   141

  1. Fohász a Sátánhoz   144
  2. Pokoli nevek   145
  3. A vágy fohásza   147
  4. A pusztítás fohásza   149
  5. A könyörület fohásza   151
  6. Az énoki kulcsok (a tizenkilenc kulcs időrendi sorrendben)   153

Lássuk, miről is szólnak a fejezetek! Mivel a Sátáni Bibliát a nemzetközi szerzői jogok védik, ezen a helyen csakis rövid kivonatokat közölhetek belőle, melyek korántsem tekinthetők teljesnek! Az apróbetűs idézetek szerzői jogai Anton LaVeyt és örököseit illetik. A magyarra fordításért én vagyok a felelős. Átvételükre NEM adok engedélyt, de ez az oldal szabadon linkelhető.

A pokoli vádirat

A Sátáni Biblia a keresztény Biblia mintájára számozott passzusokkal kezdődik:

„I.6 Megmártom mutatóujjam a tehetetlen, tébolyult megváltótok híg vérében, és tövistépte homlokára írom: A gonoszság VALÓDI hercege – rabszolgák királya!

II.4 A holtak keze túl régóta sterilizálhatja az élők gondolatait.

III.7 Gyűlöld teljes szívedből az ellenséged, és ha valaki arcul csap, ÜSD VISSZA!, verd szét, mert az önfenntartás a legmagasabb rendű törvény!”

Wanted! Isten – élve vagy holtan

Ettől a fejezettől kezdve LaVey teljesen köznapi nyelvet használ, nyilván mert nincs szüksége a ködösítésre. Megtudjuk, hogy a sátánista számára olyan isten létezik, amilyenben csak hinni óhajt (ha ennek szükségét látja), mert istent nem személyként, hanem a világot egyensúlyban tartó jelenségként definiálja. A „jó” és a „gonosz” egymástól elválaszthatatlan emberi fogalmak. Érdekességként említ egy ördögimádó szektát, akik úgy hiszik, Isten mindent megbocsát, ezért nem hozzá imádkoznak engesztelésért, hanem az Ördöghöz, aki földi életükön uralkodik.

„Amikor egy sátánista valami rosszat tesz, felismeri, hogy hibázni természetes – és ha igazán sajnálja, amit tett, figyelni fog arra, hogy többé ne kövesse el ugyanazt a hibát. Ha tettét nem sajnálja szívből, tudja, hogy újra meg fogja tenni, és eszébe sem jut, hogy meg kellene gyónnia a bűneit vagy bocsánatért kellene könyörögnie. De pontosan ez történik mindig. Az emberek bevallják bűneiket, hogy felszabadulhassanak a bűntudat alól – és nyugodtan bűnözhetnek tovább, többnyire ugyanazokat követik el újra és újra.”

Az isten, akit megváltasz, te magad lehetsz

Valamennyi istent az ember teremtette, hogy megkísérelje megmagyarázni a megmagyarázhatatlant. Miért kellene tehát magunkon kívül keresnünk a létezés értelmét?

Az új sátáni korszak néhány bizonyítéka

Az eredendő bűn alól senki sem kivétel – hirdetik a keresztények. A „halálos bűnök” mind olyanok, amiket egy egészséges ember akár naponta elkövet, így a folyamatos kondicionálás révén kötődni fog a keresztény egyházhoz. Korunkban ilyesmivel már nehéz vakítani az embereket, ezért a keresztény egyház is változtatott, például már nem tartják a szexet gonosz dolognak. Bizony, jócskán eltávolodtak a (keresztény) Bibliában írtaktól, de továbbra is keresztényeknek vallják magukat.

„A béketüntetések első soraiban papokat és lelkészeket találhatunk, akik még a hadifelszereléseket szállító vonatok elé is fekszenek legalább akkora elhivatottsággal, mint amekkorával hittársaik megáldják a lövedékeket és a bombákat, és káplánként a harcmezőkre kísérik a katonákat. Valakinek itt nincs igaza. Lehetséges, hogy épp a Sátán állhat ki vádlóként? Kétségtelen, hisz' éppen ők nevezték ki annak!”

Felmerül a kérdés, hogy a sátánizmus filozófiáját miért nem hívják egyszerűen csak „humanizmusnak”, ami kevésbé agresszív elnevezés. Azért, mert a sátánizmus nemcsak filozófia, hanem vallás is, méghozzá a Balkéz Ösvényét követő vallás, amely a testi, az evilági, érzéki szempontokat jelenti. A sátánizmus betölti a pszichiátria és a vallásosság közti űrt, megadja azt a keretet, amire az embernek alaptermészeténél fogva szüksége van, mert a változást ésszel elfogadni egy dolog, és megint más azt érzelmileg is a magunkévá tenni.

„Bár megváltoztak az idők, és ez mindig is így lesz, az ember tulajdonképpen ugyanolyan maradt. Kétezer éve olyasmik miatt tartanak bűnbánatot, amik miatt sosem kellett volna bűnösnek érezni magukat. Elegünk van már abból, hogy megtagadjuk magunktól az élet megérdemelt örömeit. Ma, csakúgy, mint mindig, az embernek itt és most kell élvezetet találnia a létében, és nem a mennybéli jutalmára kell várnia.”

A pokol, az ördög, és hogyan add el a lelked

Megismerhetjük az „ördög” és a „bűnbak” kifejezés kialakulását, és képet kapunk a különféle mitológiák démonairól, valamint a pokolról – mint színhelyről – alkotott elképzelés eredetéről is. A sátánista nem adja el a lelkét senkinek, és nem köt szerződést alvilági hatalmakkal.

„Az istenfélő próféták arra tanították az embert, hogy félje a Sátánt. De mi van az olyan kifejezésekkel, mint az „istenfélelem”? Ha isten kegyelmes, miért kellene félni tőle? Valóban nem szabadulhatunk a félelemtől? Ha félned kell istentől, miért nem vagy inkább „sátánfélő”, hogy megkaphasd mindazt, amitől az istenfélelem eltilt? Az ilyen általános félelemérzet nélkül a papoknak semmijük sem maradna, amivel hatalmukban tarthatnák a híveket.”

Szeretet és gyűlölet

A szeretet és a gyűlölet két egymástól elválaszthatatlan fogalom. Ha bármelyiket elnyomjuk, azzal megbomlik az egyensúly. Ha túlságosan könnyeden értelmezzük, túlontúl általánosan használjuk, e fogalmak elveszítik eredeti jelentésüket. A sátánista tudja, hogy éppannyira képes gyűlöletet érezni, mint amennyire szeretetet, és mert van viszonyítási alapja, nem keveri össze a fogalmakat.

Sátáni szex

Az egyik legelterjedtebb tévhit, hogy a sátánizmus tulajdonképpen csak ürügy orgiák rendezésére. Tévedés! A sátánizmus a teljesen szabad szexualitást hirdeti – mindenki egyéni hozzáállása szerint dönt e kérdésben. Vannak, akik tökéletesen poligámok, mások számára a monogámia a legmegfelelőbb. Senkinek sem kellene bűntudatot érezni a nemiség miatt, és a sátánizmus egyáltalán nem törődik azzal, hogy valaki hetero-, homo-, bi- vagy aszexuális érdeklődésű.

„A sátánizmus arra bátorít, hogy éld ki szexuális vágyaidat, feltéve, hogy ezzel senki másnak nem ártasz.”

Mindenkinek elidegeníthetetlen joga, hogy maga döntsön a szexet érintő kérdésekben.

„A sátánizmus helyteleníti a nemi erőszakot, a gyermekek szexuális zaklatását, a nemi vágy állatokon történő kielégítését és bármely más hasonló cselekedetet, melyben valamely közreműködő nem szabad akaratából vesz részt, vagy ha ártatlansága, naivsága miatt megrémülhet az aktustól, illetve tulajdonképpeni akaratával ellentétes cselekedetek végrehajtására kényszerítik bármely módon.”

Ezek után már magától értetődő, hogy a maszturbációt is teljességgel természetes tevékenységnek tartja a sátánista, és tudja, hogy mivel az emberek egyéni vérmérsékletüknek megfelelő gyakorisággal végeznek önkielégítést, bűnként hirdetve ez is automatikusan az önmegtagadás egyházához bilincseli a követőket.

Nem minden vámpír szív vért

Sok olyan ember van, akik képesek arra, hogy másokban felelősségérzetet keltsenek anélkül, hogy erre bárkinek is valós oka lenne, és utána valóságos vámpírként szívják belőlük az életenergiát, különféle fortélyokkal kihasználják őket. A hagyomány szerint a démon- vagy ördögűzés első lépése, hogy felismerjük valódi természetét.

„Rendkívül nehéz olyasvalakinek megtanulni, miként mondjon „nem”-et, aki egész életében csak „igen”-t mondott. Ám hacsak nem akarja, hogy állandóan kihasználják, meg kell tanulnia nemet mondani, amikor a helyzet úgy kívánja. Ha hagyod magad, a lelki vámpírok befurakodnak a hétköznapjaidba is, míg már nem marad magánéleted – és az irántuk érzett felelősségtudatod idővel megfoszt minden ambíciótól.”

A fenti idézetből kiderül, hogy nehéz dolog megszabadulni a lelki vámpíroktól, de e fejezetben van néhány igen hasznos ötlet.

Lehetőség… NEM kényszer

A sátánizmus arra biztat, hogy éld ki a természetes vágyaidat és tapasztald meg a „hét főbűnt”, de meg kell érteni, hogy ez a szabadság semmiképp sem jelent kényszert! Az elnyomott vágyak pszichikai nyomásától nem úgy lehet a legkönnyebben megszabadulni, ha valami egzotikus dolgot kezdünk cselekedni, mint amilyen például a jóga, mert ez sem univerzális csodaszer.

„A sátánista felteszi a kérdést: „Mi a rossz abban, hogy ember vagyok, emberi korlátokkal és erényekkel?” Vágyai elnyomásával a keleti misztikus semmivel sem szabadul könnyebben a kényszer alól, mint a keresztény társa.”

„A Sátánnak sosem volt szüksége törvénykönyvekre, mert az embert létfontosságú, természetes ösztönei tartották „bűnben”, hogy önmaga maradjon, hogy ragaszkodjon az érzéseihez.”

Az emberi áldozat kiválasztása

E fejezet a véráldozat magyarázatával indul. Olvashatjuk, hogy a vér az életenergiát szimbolizálja, és a mágusok a véráldozatban rejlő energiát szánják akaratuk sikerre hozásának katalizátoraként. Az úgynevezett „fehér” mágusok állatokat áldoznak, mert nem tudják, hogy ez a bizonyos energia valójában az agóniával szabadul fel, és – itt jön a lényeg – ez ugyanaz az energia, ami egyéb felfokozott érzelmi állapotban is megjelenik, mint amilyen például az orgazmus, a düh, a rémület vagy a bánat. A sátánista tehát jelképesen áldoz.

„Egy sátánista SEMMILYEN körülmények között nem áldoz fel állatot vagy gyermeket!”

A sátánista akkor vállalkozik emberáldozatra, ha az átkával levezetheti haragját, és egyúttal megszabadulhat egy teljességgel visszataszító, pusztulásra érdemes illetőtől. Az értékelés „brutálisan egyszerű”. Az áldozat ilyenkor is szimbolikusan értendő, és LaVey hangsúlyozza, hogy a kiválasztott áldozatok önmagukat pusztítják el.

„Ha a sikereid vagy a boldogságod háborgat valaki mást – nem tartozol neki semmivel! Rászolgált arra, hogy eltaposd. Ha az embereknek számolniuk kellene a cselekedeteik következményeivel, kétszer is meggondolnák, mit tesznek.

Élet a halál után az ego beteljesítésével

Az élet az egyik legfontosabb dolog a sátánista számára. Az öngyilkosságot, a mártíromságot az esetek túlnyomó részében nem tekinti ésszerű választásnak, kivéve persze, ha erre személyes, nyomós indítéka van. A sátánizmus az ego, az öntudat végletekig fejlesztését bátorítja, mert így még az – elkerülhetetlen – halál után is fókuszban maradhat az ember tudata.

Vallási ünnepek

Mivel a sátánista önmaga istene, nyilvánvaló, hogy az elsődleges ünnepe a saját születésnapja, de létezik még egyéb ünnep is, például a tavaszi napéjegyenlőség vagy az október 31-re illetve november 1-ére eső Halloween. A miérteket tárgyalja ez a fejezet.

A fekete mise

A kívülállók által elképzelt fekete mise ábrázolásával kezdődik a fejezet. Még az is kiderül, hogy az elterjedt tévhit szerint a sátánisták kedvenc sportja a megkereszteletlen csecsemők feláldozása, a Biblia és egyéb keresztény jelképek gyalázása, és különféle mágikus védelmező körökből az Ördög megidézése. A valóság nem egészen ez. A fekete mise nem azonos a sátánisták mágikus szertartásaival, és még csak azt sem lehet mondani, hogy az úgynevezett fekete misét sátánisták tartják.

A mágiáról…

A sátánista ceremóniákkal a Sátáni Biblia további fejezetei foglalkoznak, sőt, LaVey önálló kötetet írt e témáról.

A spirituális ösvények

A sátánizmust gyakran a „balkéz ösvénye” kifejezéssel együtt említik. A balkéz ösvényéhez tartozó vallások, világnézetek jellemzője, hogy szembenállnak a világvallások zömének tanításával. Emiatt e filozófiákat általánosságban a spirituális sötétséggel, gonoszsággal társítják az emberek. Természetesen ez is csupán nézőpont kérdése, hiszen ha onnan szemlélem, hogy a szabad gondolkodókat sokáig üldözték (és e téren még ma sincs teljes szabadság), akkor indokolt a sötétség, hiszen a balkéz ösvénye vándorainak rejtőzniük kell, nem szólhatnak szabadon bármikor és bárhol. Ha viszont onnan nézem, hogy a balkéz ösvényén az egyén van központban, és ez az egyén tökéletesen szabad, és teljes mértékben elfogadhatja önmagát olyannak, amilyen – máris fordult a kocka, és Lucifer, a fényhozó magasra emelheti prométeuszi fáklyáját, hogy a tudás fényében fürössze önmagát.

Bizonyára egyértelműen kiderült, hogy kétféle spirituális ösvényről kívánok írni. A balkéz ösvényét járja a sátánizmus. A jobbkéz ösvényét pedig az olyan vallások követői, mint a kereszténység, az iszlám, a buddhizmus vagy a Krsna-tudat.

A legfőbb különbség közöttük az origó, a kiindulási pont megválasztásában rejlik. A balkéz ösvénye az embert, az egyént és annak érdekeit helyezi a legfontosabb pozícióba, míg a jobbkéz ösvényének filozófiája azt vallja, hogy az ember, az egyén érdekei másodlagosak „isten” vagy az univerzum működésének (karma) érdekeivel szemben. A jobbkéz ösvényét járónak isten – az adott vallás által magasztalt isten – törvényei szerint kell élni, még ha emiatt esetleg le is kell mondania bizonyos vágyairól, céljairól, lehetőségeiről. Ezzel szemben a másik ösvényt járók úgy tartják, hogy mindenki önmaga sikerének a kovácsa, mivel nincs túlvilág, ahol örök kín vagy örök jutalom vár ránk, és ezért életünket az „itt és most” jegyében éljük.

A balkéz ösvényén nem a „szelíd”, hanem az erős diadalmaskodik – persze nem csupán fizikai értelemben vett erőről van szó, mert az elme és a személyes kapcsolatok ereje is előnyt biztosít a mindennapi életben. Ez a természet rendje, és mivel az ember is része, és nem uralkodója a természetnek, e törvénynek (vagy még inkább: jellegzetességnek) engedelmeskednie kell.

Fontos hangsúlyozni a személyes szabadság jelentősségét, mert ez is elidegeníthetetlen része a balkéz ösvénye filozófiájának. Az ide tartozó világnézetek – bár esetenként sok közös vonással bírnak – mégis rendkívül személyesek, és két, ezen az ösvényen haladó „vándor” jó eséllyel markánsan különböző módon él és gondolkodik. Mert a világon minden ítélet, vélemény és benyomás csupán nézőpont kérdése, természetes, hogy semmi sem abszolút, univerzális érvényességű. Szó sem lehet tehát holmi hittérítésről, és a balkéz ösvényét járók felismerik a teljes vallásszabadság fontosságát, nélkülözhetetlenségét. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy szükségszerűen egyetértünk másokkal, a jobbkéz ösvényét járókkal, de elfogadjuk a döntésüket, még ha esetenként lenézzük vagy sajnáljuk őket, amiért saját maguk választotta rabszolgaságban, babonákkal színesített életet élnek.

A „balkéz ösvénye” kifejezés eredete

Jelenleg négy feltételezést közölhetek, mivel a kifejezés eredete nem állapítható meg egyértelműen. Más szóval: e témában még nem fejeztem be a kutatásaimat, ezért csak részeredményt közölhetek.

Helena Blavatsky és a teozófusok

Helena Blavatsky, a teozófia egyik alapítója, írásaiban az azokat a módszereket, eszméket, amelyeket kedvelt, elfogadott, a jobbkéz ösvénye, amelyeket nem, azokat pedig a balkéz ösvénye névvel illette. A kifejezés eredete valószínűleg a tantrikus tanokból ered, melyet Vama Margának, vagyis a balkéz ösvényének is neveztek, mert a női princípiumra a hold gyakorol befolyást, ami negatív polaritású, és a bal oldallal hozható kapcsolatba.

Tatárjárás

Feltételezhető, hogy a sámánisztikus hitet valló tatárok hozták magukkal ezt a kifejezést, és általuk terjedt el Európában.

Keresztény mitológia

A középkorban a keresztény egyház a balkezeseket a gonosszal hozták kapcsolatba. A Bibliában, Máté evangéliumának 25. részének 33-as passzusában ez áll: „És a juhokat jobb keze felől, a kecskéket pedig balkeze felől állítja”, az pedig köztudott, hogy a juhokkal a keresztény híveket szokás párhuzamba állítani, a kecskéket pedig a gonoszsággal, a Sátánnal említik. (Bűnbak.)

Kabbala és Eliphas Lévi

A Kabbalában (QBL) a balkéz oszlopa a komolyságé, a középső oszlop az egyensúlyé, a jobbkéz felőli pedig a könyörületességé. A balkéz oszlopát itt is a női nemmel kapcsolják össze.

Összefoglalás

Vexen Crabtree a balkéz ösvényéről szóló angol nyelvű esszéjében a következő négy pontban ábrázolja a két spirituális ösvény közti különbséget:

Balkéz ösvénye Jobbkéz ösvénye
  • A szabad gondolkodás hangsúlyozása, a dogmák elvetése;
  • A végletekig személyes (önmagunk teljes elfogadása);
  • Az abszolút kijelentések elvetése;
  • Az egyén szerepének fontossága.
  • A vallás az észérvekkel szemben a hitet hangsúlyozza;
  • A teljes „énkép” elvetése, csak a „jó” részek elfogadása;
  • Kozmikus szintű „rossz” és „jó” megkülönböztetése és ezek abszolút érvényességének hangsúlyozása;
  • A csordaszellem elfogadása.
balkéz ösvénye jobbkéz ösvénye

A pentagram csúcsai a következő világ-elemeket jelképezik: víz, föld, tűz, levegő – és szellem.

A jobbkéz ösvényének lényege a spiritualitás, a készülődés, szimbóluma pedig a szellem csúcsával felfelé mutató ötágú csillag. A szellem az anyag fölé emelkedik. A testi dolgok másodlagosak, az első a spiritualizmus.

A balkéz ösvényének lényege a test, a jelenben élés, szimbóluma pedig a szellem csúcsával lefelé mutató ötágú csillag. Az anyag fontosabb a szellemnél. A testi dolgok elsődlegesen fontosak, a spiritualizmus csak utána következik.

A pentagram és a Baphomet szimbólum

Ebben a cikkben a jól ismert ötágú csillagról, majd az úgynevezett Baphomet szimbólumról, a modern sátánizmus elsődleges jelképéről lesz szó.

A pentagram

A pentagram görög kifejezés, ahol a „penta” az 5-ös számot, a „gram” pedig az alakzatot (grammon – ábra, írás) jelenti. Tulajdonképpen bármilyen öt vonalból álló alakzatot nevezhetünk pentagramnak, mégis, kizárólag a szimmetrikus csillag alakú jelre használják ezt a szót. Itt még szó sincs semmiféle a csillagot befoglaló körről, tehát csakis az egyenes vonalakból álló ötcsúcsú csillagról beszélünk, amit még Pitagorász is használt a saját iskolája jelképeként, és akkoriban ezt a jelet egységesen az egészség és a tudás szimbólumának tekintették. A „pentákulum” kifejezést már inkább a bonyolultabb, de mégis ötágú csillagra épülő jelképek esetében használjuk helyesen.

Az 5-ös szám hagyományosan igen közel áll az emberhez, és hiszen ennyi ujjunk van, ötfajta érzékelést különböztetünk meg stb. Még a kereszténységben is megjelenik ez a szám Krisztus öt sebével. (A kereszténység egyébként egész a kora-középkorig használta is az ötágú csillagot, mielőtt a keresztet választották volna szimbólumként!) Még az iszlámban is fontos szerepe van ennek a számnak, hiszen a vallás „öt pillére” (tanúságtétel, ima, alamizsna, böjt, zarándoklat) többek közt napi ötszöri imát ír elő.

leonardoNyilván mindenki ismeri Da Vinci híres emberábráját, ahol az ember széttárt végtagokkal látható. A végtagok és a fej együtt ötszöget alkotnak, és az ötszög közepe épp a nemi szervre kerül. Amint azt Aleister Crowley írta, „minden férfi és minden nő egy csillag”, vagyis önálló mikrokozmosz a világban (makrokozmosz), amely nézet tökéletesen illeszkedik a hermészi „amilyen odafent, olyan idelent” nézetbe, és ugyanezt vallják a tantra értői is. Az ötágú csillag arányai az aranymetszést követik, ezért is érződik tudat alatt olyan „természetesnek”, világba illőnek, jelentőségteljesnek.

A pentagram öt csúcsa hagyományosan az „öt alapelemet” jelképezi, amelyek sorban: föld, levegő, tűz, víz, és a kvintesszencia, az „ötödik elem”, vagyis a szellem/lélek/éter.

Kétféle „állása”, orientációja van a pentagramnak, a „felfelé”, illetve a „lefelé” mutató, ahol minden esetben a kvintesszencia pozícióját nézzük. Ha álló pentagramról beszélünk, azt fejezzük ki, hogy abban a rendszerben, amire a pentagram utal, a szellem magasabb prioritású az anyagnál, míg fordított esetben az anyag, vagyis a test érdekei az elsődlegesek. A „szellem” korántsem jelent minőséget, tehát semmiféle etikai, morális töltése nincs – a szellem nem jó vagy gonosz, a kvintesszencia egyszerűen az élet anyagtalan része.

Bár a pentagramnak tulajdonítanak „gonosztól védő talizmán” szerepet is, hiszen az öt csúcs védelmező tüskeként is felfogható, és a központi „anyaméh-alakú” terület a végső menedéket jelképezheti, érdemes ráébredni, hogy a „gonosz” igen szubjektív fogalom. Ez a „talizmán” tehát magában semmit sem ér, csak annyit, mint egy kikapcsolt erőtér, amit nem tudsz bekapcsolni, mert fogalmad sincs, hogyan működik. A „védelmi talizmán” elképzelés vélhetőleg Eliphas Lévitől ered, aki ezt minden valószínűség szerint maga találta ki unalmas óráiban, mert e gondolatnak nincs korábbi hiteles történelmi vonala.

A pentagram köré szokás kört rajzolni, ekkor fokozódik annak védelmi szerepe, de igazából csak az okkultista felfogású kozmikus egységet szimbolizálja erősebben, ahol valamennyi alapelem kapcsolatba kerül egymással a kör révén. A körbe foglalt pentagram tehát nem szükségszerűen védekezést szimbolizál, jelenthet hangsúlyozott egységet, kozmikus harmóniát is.

Természetesen, mint az ennyire egyszerű (letisztult) és ősi és alapnak tekinthető jelképek esetében, itt sem beszélhetünk „a helyes jelentésről”, hiszen sokan használják ezt a jelképet, és szinte mindenki máshogy definiálja, mást ért alatta, mást kapcsol hozzá.

Elterjedt téveszme, hogy a pentagram a „mágia” szimbóluma. A mágia fogalma ugyanígy „public domain”, amit rengetegféleképpen definiálnak. Azt állítani tehát „per se”, hogy a mágiának márpedig köze van a pentagramhoz, enyhén szólva szűklátókörűség, felfuvalkodottság vagy tájékozatlanság. A sátánista mágiában például eleve nem használatos bármiféle „védelmi szimbólum”, mert egy sátánista igen nevetségesnek, mi több, pofátlannak tartja, hogy segítséget kérünk valamitől, miközben jajj, de félünk tőle és mennyire gyűlöljük, mert „gonosznak” tartjuk. Ennek a fajta rettegésnek a keresztény bűntudatból fakad a forrása, ami igen naivan (jóindulatúan nem állítom, hogy politikai céllal) azt hirdeti, hogy létezik univerzális jó és univerzális gonosz. Az olyan „mágusok”, akik ilyen védelmi eszközöket használnak, szintén képtelenek kiszabadulni a keresztény alsóbbrendűség koncepciójából (hangsúlyozom: ők maguk tartják alsóbbrendűnek, bűnösnek magukat, nem én bírálom őket), és az ilyen jellegű spirituális skizofrénia ritkán előnyös.

A Sátán száma

A köztudatban a Sátán száma a 666. (Ennek bibliai alapja van, amit most nem óhajtok boncolgatni, mert baromi hosszadalmas lenne.) Ezt azonban „ősátánsága” másképp gondolja, neki más szám szimpatikus. Tudd meg hát, hogy a kilenc a Sátán száma, mert ez az ego száma, amely bármekkora szorzat esetén is visszatér önmagához a számjegyeket összeadva (és ezt az összeadást addig ismételve, amíg az eredmény csupán egy számjegyű lesz).

LaVey véleménye szerint (melyet a Satanic Rituals c. könyve „Az ismeretlen ismerős” fejezetében ismertet) a kilences szám a világkorszakokra is érvényes. Jelentősséget tulajdonít a kétszer 9 évből álló egységnek (Working), amelynek a közepe tájára csúcsosodik ki az adott időegységre érvényes jellemző hatása. Kilenc ilyen időegység egy éra (Era, 162 év), kilenc éra egy ezredkor (Age, 1458 év), kilenc ezredkor pedig egy korszak (Epoch, 13 122 év).

Minden ezredkor megfelelhethető a tűznek vagy a jégnek. A jég ezredkora alatt az embernek azt tanítják, hogy adja fel a büszkeségét, hátráljon meg önmaga elől; akkor számít majd jónak. A tűz ezredkora alatt az embernek meg kell ismernie és fel kell vállalnia önmagát, hogy kiteljesedhessen az élete. A jég ezredkora alatt az Isten odafent van. A tűz ezredkora alatt pedig lent.

Az elmúlt jég ezredkora i.sz. 508-ban kezdődött és 1237-ben teljesedett ki. Az új tűz ezredkora 1966-ban kezdődött. (Minő véletlen, LaVey épp ebben az évben alapította meg a Sátán Egyházát.)

2002 hasonlóan jelentős évszám, hiszen ebben az évben indult el a Scythe sátánizmusról szóló információszolgáltatása, mert ekkorra lett elegem a köztudatban terjengő téveszmékből, amelyeket sokan körömszakadtukig fanatikusan védenek.

Mindez természetesen csupán játék a számokkal, jelenleg nincs módunkban ellenőrizni ezeket az állításokat, hiszen senki sem tudhatja, mi történt 1237-ben vagy 508-ban. Valószínűleg sosem fogjuk megtudni. Ám ez az okoskodás is van olyan hiteles, mint bármelyik másik.

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
:)
 
Menü
 
Drog macs xD
 
Oldalak
 
Óra

 
Együtesek linkjei....
 
Démon chat :)
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Számláló
Indulás: 2006-10-18
 
Utolsó modósitások idelye
 
Egérkövető
 
Nah ez nem jön össze :)
 

Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!